Flere nyheder

En duftende dejlig...
15/12 - 2017
Sy små poser og fyld dem...
Juletraditioner rundt...
15/12 - 2017
Julens traditioner ser...
Historien om julemanden...
15/12 - 2017
Det lyder som en skrøne...
Miljøvenlige gaveideer...
13/12 - 2017
Vil du forkæle familie...
Pebermyntekonfekt
10/12 - 2017
Der er noget særlig...
Vind Derma...
10/12 - 2017
Klik ind og deltag i...
Fantastisk julemarked p...
8/12 - 2017
Efter en stor succes i...
Luciabrød & sang
6/12 - 2017
Tirsdag den 13...
Brad´s status
6/12 - 2017
Den 14. december er der...
Gaveidéer - 20 skønne...
5/12 - 2017
På udkig efter...
Forside / Nyheder / 

Nyheder


Alle kan meditere

06.04.2013

De allerfleste mennesker kan have gavn af meditation. Med følgende introduktion samt øvelse, kan du selv opleve effekten af meditation.

Meditation har været praktiseret i over 5000 år og er en mental praksis, hvor man søger at opnå en særlig tilstand af indre ro og balance. Der er mange forskellige former for meditation og de fleste udspringer af en østlig religiøs eller spirituel tradition.

Meditation foregår som regel ved hjælp af teknikker: gennem vejrtrækning og åndedrætsøvelser, ved hjælp af et mantra i form af en lyd eller en sætning, gennem gentagende bevægelser, og ved at rette opmærksomheden ind i sig selv.

Målet er ”mental stilhed”, velvære og indre ro, at nå ind til stilheden bag tankerne og komme i tæt kontakt med sig selv. De allerfleste mennesker kan have gavn af meditation. Med følgende introduktion samt øvelse, kan du selv opleve effekten af meditation.

  • Sæt dig godt til rette enten i stilhed, eller til et stykke musik du har lyst til at høre og luk eventuelt øjnene.
  • Fornem kroppen, og gennemgå den. Mærker du uro eller spændinger i dele af kroppen, så kan et enkelt spænd i muskulaturen i kropsdelen løsne.
  • Mærk dit åndedræt og fornem hvordan du trækker vejret ind, og hvordan det kommer ud igen.
  • Fokusér dine sanser på den fysiske del af vejrtrækningen: Hør åndedrættets hvislende lyd, mærk lugten af luften, mens den passerer gennem din næse, mærk din brystkasse roligt udvide sig og trække sig sammen
  • Mærk hvordan roen og afspændtheden kan brede sig mere og mere i kroppen gennem vejrtrækningen og afspændingen.
  • Når kroppen er afslappet kan du komme i kontakt med følelser og tilstande i kroppen, og du kan lade kroppen, følelserne og tankerne finde ind til en indre ubevidst kerne, en tilstedeværelse, en væren i kroppen.
  • Giv dig selv den tid du har brug for.
  • Når tanker dukker op i din bevidsthed, nøjes du med at observere dem uden at fordømme dem og uden at hage dig fast ved dem. Lad dem blot drive forbi, som skyer på himlen.
  • Hvis du oplever, at tankerne flakker, retter du lige så stille dit fokus tilbage mod vejrtrækningen.

 

Se også ..:

 

Hvis du har eller tidligere har haft psykiske problemer, bør du tale med din psykolog eller læge, før du begynder med meditation.